thanks for the click readers!

Tuesday, May 17

selamat hari guru -err.. da lambat kew?





terlambatkahhhhhhh??
x kowt....................................(saje nk sedapkan hati)
kali ni entri ni special juge sebab nak tujukan khas (-haaa..tengok, cukup besar tak? hahhaha.) untuk cekgu² yang penah ajar saya.


  
oke. nie sekolah pertama saya. sekolah yang saya jejak bile umur saya penghujung umur 6 tahun. kenape penghujung? sebab mase zaman saya start sekolah dlu, sesi persekolahan bermula pada Disember yea murid². jadik saya melangkah ke darjah satu mase tahun 1990. haa.. x ke penghujung umur 6 tahun tu. sebab saya sambut bufday bulan Januari. haa...... ade paham? selama 6 tahun kat sekolah nie, macam² kenangan ade. kat sini jugaklah saya jumpe bestfren mase sekolah dlu. kami kawan dari sekolah rendah sampai sekarang tau. antara cekgu² yang saya maseh ingat akan name mereka...


1) Cekgu Nasir - nie bukan M.Nasir yea murid².. cekgu nie ajar saya muzik mase darjah 4 kowt. yg wat terengat kat cekgu nie bukan ape. cekgu nie suke sangat suh saya nyanyi kat depan kelas. hahaha. klakar pon hade. sore saya bukan sedap pon. macam katak jek tarafnye. mungkin sebab saya comel kot...??? hahahha- oke, boleh muntah sekarang.hahahha.


2) Cekgu Zakaria - nie guru kelas saya mase darjah 4. yang wat terengat kat cekgu nie bukan ape, cekgu nie satu²nye cekgu yang suke bagi 'tempias air hujan' kat saya. saya dulu duduk bahagian depan-semangat kan... selalu jek rase tempias hujan (cakap bersembur) dari cekgu ni tau. hahaha. hinggakan saya terpaksa buat bising (bercakap x henti²) dan akhirnye cekgu tu tension x bole mengajar dan pindahkan kedudukan saya ke bahagian tengah kelas! ouh, taktik saya berjaya kan?? hahahaa........


3) Cekgu Azizah - nie pon guru kelas saya mase darjah 6. saya ingat kat cekgu nie sebab saya penah tertekan ngan die sebab subjek matematik. saya kelas 1st, jadik tekanan utk dapat 4A lam sume subjek jadik kewajipan bebudak kelas 1st la kan.. -berlagak T_T. cekgu azizah nie ajar subjek math kat kelas saya. tetiap ari kami diarahkan membuat latihan math sebanyak 100 @ 200 latihan setiap hari. klu x siap, kne cubit, kne berdiri, kne tayang muke depan kelas. kadang² sampai saya tido pkul 2 @ 3 pagi. tapik berbaloinye saya bercekgukan dia adalah... saya dapat A utk subjek math itu. walaupon result UPSR saya x la cemerlang, gemilang dan terbilang mcm top 12 sekolah saya tu, tapi saya bangga la sebab saya antara pelajar yg dapat A utk subjek cekgu kelas saya tu. haaa...................... 



oke. nie sekolah saya mase secondary skul. nie sekolah yang betol² meninggalkan nostalgia.. kenape?? kat sinila saya mengenal cinta pertama dan berjumpe hubby yang saya kahwini. hee..... skema jek ayat saya.hahaha.. rasenye saya banyak membesar kat sekolah nie bersama² cekgu² yang saya sayangi. ramai sangat cekgu² yang saya maseh ingat. nk tulis secara by person rasenye x proper kowt sebab nati muntah sume bace kesah saya.hahaha... antara cekgu yang maseh saya ingat is...


1) Cekgu Rosli (cekgu disiplin yang ajar saya bahasa inggeris mase form 3. ouh, sebab die i'm improved a lot in english. tengs cekgu!! 


2) Ustazah Rosidah - garang giler! tapik saya tahu die buat sume tu untuk tengok saya jadik manusia. bukan gelandangan. terime kasih ustazah!!


3) Cekgu Noraini - guru kaunseling saya. saya x penah kne kaunseling secara esklusif dengan beliau, tapik penah mintak opinion klu pepe prob lam stadi + pemilihan IPT dlu. :) tengs cekgu!!


4) Cekgu Rozita - cekgu biologi saya. dlu saya selalu amek banyak kertas turas dari lab cekgu utk wat simple note lam buku bio saya. hahahaha.. sorry yea cekgu. mintak halal sume k.. saya jugak suke makan kacang secara curik² mase cekgu sedang sibok menulis di white board! hahahha..-pengakuan nie. saya jugak penah sumbingkan  tabung uji dari lab cekgu.hahhaha... anyway, sebab belajar ngn cekgu la, saya jadik tahu sikit² pasal alam dan binatang nie. mekasih cekgu!!!!


5) Cekgu Wazifah - cekgu math saya. dlu math saya penah down teruk sampai dapat 23% mase saya form 2. mase form 3 suksess blek ble dapat cekgu yang best gle tu (saya lupe dah name die). then saya down balek mase form 4 sebab mase tu khayal bercinta. hahahha.-ayat x tahan! pastu oke blek mase form 5 sebab saya belajar kat umah cekgu. cekgu baek sangat. wat kelas math percuma utk kami. walaupon result SPM x cemerlang mane pon, saya dapat kredit utk math. dan sebab result math saya tu, saya dapat sambung course accounting utk future saya. tengs cekgu..!!


6) Cekgu Bibi Kismete - nie cekgu addmath saya. saya penah disumpah oleh beliau tidak akan berkahwen jika saya gagal addmath. hahahaha.. cekgu nie best. klakar. tapi satu jek perangai x baik saya, saya x suke addmath. susah sangat. saya rase lebeh seronok men masak² dari wat latihan yang cekgu bagi. lebih malang utk saya, mase saya sambung stadi utk kos accounting, pengiraannye lebih susah dari pengiraan addmath yang cekgu ajar saya. menyesal sungguh x belajar rajin² dengan cekgu dulu..hahahahaha...anyway, tengs cekgu sebab menyesalkan saya.. hahaha.


7) Cekgu Hayati - cekgu nie paling bertabah mengajar saya.- i guess so. mane de cekgu yang bertahan dengan mulut saya yg x renti² bercakap nie? tapi cekgu baik kan... cekgu selalu tegur saya baik², walaupon bagi sesetengah org mungkin saya akan mati terbunuh ditangan mereka.hahahahaha..... cekgu ajar saya fizik, tapi selalu jek experiment saya x jadi.hahaha. x tahu kenapa! pepe pon, tengs cekgu sebab ajar saya jadik seorg manusia.  :)


oke. nie la sebahagian cekgu yang saya maseh ingat. maaflah jika ada yang bace belog ini tapi nama mereka tidak disebut. mane mungkin saya lupe sume jasa guru² yang penah menabur bakti lam kehidupan saya hari ini. terima kasih kerana dulu dera saya, marah saya, denda saya.. klu bukan sebab semua tu, jadik gelandangan la saya pada hari ini. terima kasih cekgu!!


last but not least... untuk cekgu yang mengajar saya hari² dan insyaAllah akan jadik guru saya sampai mati...




Happy Teacher's Day to my luvly hubby Syed Mohd Akmal. i love you so much. tengs for being my teacher ever. :)




Mama To Be
Mrs. Akmal

4 comments:

Mrs.NZ said...

happy teachers day to your akmal & effa jugak (kita sama2 pencen muda) hehe...seronok time hari guru ni sbb dapat byk hadiah kan? :)

Effa Akmal said...

kak ninie,

yup..terengat last year, penuh beg buku ngan hadiah. tahun nie jelesh tgk yg hubby dapat hadiah plak. penuh sebakul besar tempat isi kaen tu.. ouh... sangat jelesh oke. :(

Anonymous said...

cikgu bibi...hahahaha i ingat sngat cite pasal mber u nyanyi lagu habibi habibi..tiba2 cikgu tu ada kat belaknag kan..hahahahahaha

Effa Akmal said...

leenda,

hei..u ingat lagi kan cite tu...hahahahahhhh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails