thanks for the click readers!

Monday, March 28

A.L.E.R.G.I. bukan elegi sepi tau.hahahaha

-INSAF-
hoh.... saya harap saya telah bangkit dari rasa kerisauan tahap melampau saya tu. hari nie, saya bangun pepagi dan pegi seminar kerjaya bersama hubby saya. sebelom pegi dengar seminar, dela derang bagi sarapan free berupa bihun, pau dan kuetiau goweng serta teh tarik. tapik saya cuma makan pau jek..(sebab saya suke segalanye yg berwarna putih sekarang.hahahha). bukan saya tamo mkan makanan laen tu. lapar tau. tapik bile my mum in law kate ade udang dalam bihun + kuetiau goweng tu, terus x jadik kami suami isteri nak makan. knpe?? sebab kami alergik dengan seafood. jadik berbahagialah sotong, udang, ketam dan yg seangkatan dengannya kerana telah selamat dari nafsu makan kami suami isteri.hahahhaha...
-made for each other! ramai cakap kami camtu sebab kami nie banyak persamaan macam gini la. de sesetengah orang, alergik juge, tapik maseh boleh tahan tahap kegatalan yg menyerang mereka, tapi klu saya dan hubby suda berada pada tahap merah. hahahahaha. maksudnye, jika kami makan, muka, kaki, tangan, badan sume akan bengkak. klu saya pule, jika dah sampai tahap kronik bengkak² nie, terpakse la kne time injection. haa.. tu yg paling saya x suke tu..... sakit tau.. silap² dapat mc 2 hari. muke plak dah kembung + kembang mengalahkan belon jek kan..hahahahahahha... paling seksa klu saya kne serangan alergik nie, doktor akan bagi ubat antibiotik utk kurangkan kerengsaan, haa..ni lagi masalah saya. saya alergik juge pada ubat antibiotik. hahhaha..banyak kan alergik saya. klu saya makan ubat antibiotik yg x dikenal pasti dari mane, habeslah badan saya kne bintik² merah macam denggi berdarah tu. T_T
saya penah kne serangan bintik² merah paling teruk nie mase tahun 2005. saya demam panas, jadik doktor beri saya ubat antibiotik utk saya, saya ingat lagi, ubat tu kaler dark purple. lepas jek mkn, esok pagi, habes badan saya penuh dgn bintik² merah. x cantek pon hoke klu badan tetibe meriah ngn tompok² merah cenggitu. sume org kate saya kne denggi berdarah, sampai terpaksa pegi wat ujian darah kat spital 2kali. hoh.. sekali doktor klasifikasikan kes saya sebagai alergi pada ubat antibiotik bile saya disahkan bebas denggi berdarah.. sejak dari hari tu, setiap kali pegi klinik sebab demam, cirit-birit, sakit tekak, saya x penah dapat ubat antibiotik. dan yang paling seksa, penyakit saya lambat sembuh lah sebab x dapat antibiotik. sabar jelah... T_T
- mase kami jumpe doktor utk check up prenancy saya, doktor tu kate, if saya dan hubby mempunyai masalah alergi yg kronik, kemungkinan besar bayi kami akan menerima gen tersebut. gen alergi. cara terbaik katenye, adalah penyusuan susu ibu utk menguatkan antibodi baby. 


haih.. kesian baby saya. minta dijauhkan alergi ni darinya. Amin.. mama cuma mahu kamu kuat dan bertabah yea sayang!!




Mama To Be...
Mrs. Akmal

4 comments:

Anonymous said...

alahai...kesiannya kat ko kan...asyik alergi jek..tapi aku ingat lagik masa kat poli dlu, ko slalu je bermusuh ngn seafood kan..lauk makanan ko x habis2 ngn ikan keli sampai aku pun terjebak sama sukakan catfish tu..tapi sedap sie ikan keli berlada akak tu..

Effa Akmal said...

leenda,

hahahhaha..ko engat x mase aku makan yong tau foo yg ko bli kat pasar mlm tu.. sumpah! sampai rini x makan dah. azab btol muntah sbb mkn yong tau foo. rupenye aku mkn sotong lam yong tau foo 2.hahhahaha.. mengong btol. tapi catfish sambal cili padi akak u memang best tahap gaban kan... :)

Mrs.NZ said...

mmg 'u complete me' lah korang dua org.hehe..takpe,ada hikmah jugak kan,sekurang2nya..takla sorang makan,sorang telan air liur je kan.

Effa Akmal said...

kak ninie,

tulah.. klu salah sorg x alergik seafood, mesti ade yg wat aksi belagak lam umah hari².hahahahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails