thanks for the click readers!

Saturday, October 8

~~ Kelahiran Yang Dinanti...Part 1 ~~



Pengalaman setiap orang berbeza². begitu juge pade saye. pengalaman bersalin yang saya lalui ini bukan bertujuan untuk menakut²kan bakal² ibu. saya hanya berkongsi. berkongsi perasaan serta situasi tersebut. ia. buat saya menghargai diri seorang ibu dan ibu mertua. yea. saya bukan anak / menantu yang terbaik. walau saya mencuba. saya berharap apabila saya telah menjadi seorang ibu kini, saya dapat berubah dan menjadi lebeh baik dan menghargai mereka ini. saya dah merasai peritnye untuk memiliki seorang anak. dan sekarang baru saya tahu kenapa mudahnya seorang ibu mengalirkan airmata apabila anaknya tidak mahu mendengar kata. subhanallah. harap² Allah mengampunkan dosa² saya.

isnin ~ 8 Ogos 2011
- Hubby demam. saya dengan care bergurau berkata mungkin saya dah nak bersalin sebab sebelom saya tahu saya preggy dulu juge, hubby saya demam. hahhaha. tah pepe punye andaian. hubby sanggup tido luar bilik kerana x mahu saya berjangkit demam. merajuk saya. tapi malam tu sempat lagi cakap dengan baby, mintak die kuar cepat↓3 sebab mama dan abahnye dah x sabar² lagi nak jumpe die.
tengah malam tu tetibe terase contraction. tapi x tetap sangat. kadang² setiap sejam sekali. kadang² setengah jam. nak kejutkan hubby, tapi kesian sebab tengok die lena sangat tido atas kerusi. then diamkan aje. bace doa nabi yunus banyak².

selasa ~ 9 Ogos 2011
- pagi tu bangun pepagi nak pegi klinik untuk check up. maseh berahsia dengan inche hubby tentang contraction. rase cam x serius jek sebab x sakit sangat. on de way ke klinik, contraction agak melampau la jugak sampai saya ramas tangan hubby kuat². die pon pelik. die tanye kenapa. then baru mengaku hal yang sebenarnye. hubby marah dan nak terus ke spital. saya kate saye oke. better pegi klinik dlu then tanye opinion doktor cane. mase kat klinik, contraction makin kerap. bile cakap pade doktor, katenye, better pegi spital apabila dah turun tanda. oke. balik ke rumah mak saya di chepor. hubby pegi keje macam biase.
- petang tu mase berbuke, hubby ajak pegi tesco nak beli bakul utk bawak ke spital hari sabtu nati (saya dijangka akan di induce pada hari sabtu 13/08/2011). tetibe mase nak solat maghrib, saya trun tanda. cancel trus nak ke tesco, terus ke hospital. mase sampai di spital hubby suh saya pegi daftar. saya kate tunggu sebab saya x rasa saket pon. pehal nak pegi daftar x pasal² kan.. haila! mau dapat penampa jepun plak nati.hahahha..
-hubby muncung jek dan paksa juge saya pegi daftar masuk sebab katenye risaukan baby - contraction dah lame katenye. then sebab saya dah macam isteri yang mithali, ikot la cakap hubby kan.. pegi daftar, bukak fail kes saya dengan doc pakar bagai, kne interview, wat CTG, check tekanan darah, ujian itu ini. punyala lame tggu. terpikir jugak, eh, macam ni punya lame, dah bole beranak dah agaknye aku kat sni. x sempat nak jawab soklan² derang nie. hahhaha.. mase tu bukaan saya baru 2cm.
-mase tgh duk cbok wat CTG, beat jantung baby macam x cantek sangat. dah tido agaknye baby nie. nurse datang, bgtahu bilik kelas pertama semua penuh. terpakse tempatkan saye ke wad menunggu kelas ketiga (wad org awam). berkali² dia mintak maaf sebab saya terpakse masuk ke wad kelas ketiga tu. saya langsung x kesah. penting ke nk beza²kan sume nie? tak kot pade saya. :)
-paling kelakar, derang suh saya duk atas wheelchair dan derang tolak saya ke wad tu nek wheelchair. hahha. kelakar la sangat. terase dah macam usop wilcha plak rasenye.
-bile hubby dan sume family balik, mule la contraction. paling hebat mase dah nak subuh. mase tu saya dah trun darah. nurse suruh saya pakai pad jek. katenye, saya lambat lagi nak beranak.

rabu ~ 10 Ogos 2011
- pukul 7 pagi air ketuban saya pula bocor. tapi x semua. sikit². jenuh asik tukar pad. kesannye, sampai saya menanges menahan saket. yea. saketnye x tgambar ngan kata². bile mak saya masuk nak tgk saya kat wad tu, trus saya menanges. wat drama saya lam wad tu. jenuh akak² nurse situ pujuk saya. hahaha. bile pikir² balik, malu plak rasenye. pasni tanak pegi situ dah.hahaha
pukul 8pagi, doc datang dan check bukaan katenye baru 3cm. what?? pnyela lame tahan saket, baru 3cm?? katenye klu dah 4cm, baru saya akan masok labour room. die kate pakar akan datang check balik pukul 11 pagi nati.
bak tunggu pukul 11 tuh, dah macam hape jek saye. asik ulang alik ke toilet, dan bjalan x henti² utk kurangkan saket. dah macam² doa bace. dari surah yusuf, mariam, lokman, sampai la ke doa nabi yunus. pukul 11 pagi, doc pakar datang dan check bukaan saya dah 6cm. saya ditolak ke labour room dengan segera kerana air ketuban saya leaking. -tadik nurse kate tade pe, suh saya pakai pad jek, padahal saya dah leaking mase tu?? cisss....
-masok lam labour room, reading tekanan darah dan CTG bby x cantek la plak. saya mintak epidural, tapi doc x berani nak bagi kerana saya x stabil. contraction makin kuat, sampai saya mintak derang panggilkan hubby saya. pon x boleh. katenye hubby boleh masuk pukul 2petang nati. sekarang saya kene pantau dlu sebab saya tetibe demam, tekanan darah naik mencanak, beat jantung bby plak makin lemah. macam² derang buat pade saya dan bby. pusing kiri kanan, letak ais kat kepale. pukul 1 petang, baru derang beri saya ubat tahan sakit. bukan epidural. kerana bby saya maseh lemah. katenye klu beri epidural bahaya untuk baby. risau baby akan tido.
- lepas tu saya tertido. ubat tahan sakit tu betol² mengantuk oke. saya pon x tahan nk terlena. walaupon saket x hilang, tapi mate mengantok mengatasi segalanye. plus saya x tido semalaman dan x makan ape² sejak pagi. tengah syok duk layan nak terlelap tetibe digerakkan dan kate hubby nak jumpe. saya nampak hubby tersenyum kat tepi pintu. die masok. siap dah pakai penutup hidung sume. saya kata saya saket sangat. die macam nak menanges jek tengok saya. die mintak saya sabar dan doa banyak². saya tengok die pon asik bace doa. mungkin untuk saya dan baby. saya sangat tersentuh dengan layanan hubby saya. hubby saya mabuk darah. die mungkin boleh pengsan jika lihat atau terciom bau darah. tapi demi saya dan baby, die sanggup ketepikan sume tu dan temani saya di labour room. speechless sangat². hubby saya tengok graf CTG. die argued pade doc kenapa contraction saya mencanak naik. doc kate normal. padahal, saya dah rase x tertanggung lagi sakitnye. mase nurse senior datang check, tekanan darah dan nadi saya x stabil. beat baby makin lemah. saya juge dah semakin x larat. nurse tu buat tindakan drastik panggil doktor pakar utk tengokkan saya without permission dari doc yang pantau saya dalam bilik tu. sekumpulan doc pakar datang ke bilik tu dan berbincang. hubby saya diarahkan keluar dan mereka check bukaan saya maseh 6cm. dan mereka sepakat membuat keputusan drastik untuk saya...


to be continue~~

Lots Of Luv,
Mama Feeyash

2 comments:

norinaomar said...

saya pun ikut berdebar pulak ni effa..

kawan saya pernah cakap,bersalin kat kelas 1st ke ,kelas 3rd ke,swasta ke,sakitnya sama jeeee

Effa Akmal said...

noi,

betol la tu. sakitnye same jek.. tapi lepas bsalin, saya dpt gak masok bilik 1st class tu.hahahaha. rase cam bese jek. cume dpt katil best siket kot.hahhaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails