thanks for the click readers!

Sunday, October 9

Kelahiran Yang Dinanti - part 2

eh, ade ke yang ternanti² sambungan entri sebelom nie? hade kew? (sambil wat aksi angkat kening double jerk). so nie penamat entri bersambung tersebut. enjoy reading readers!!!

saya memang terdengar perbualan sekumpulan pakar tersebut. mereka menyebut tentang c-zer. oke. agak skeri. saya berdoa harap² saya tidak dibedah. seumur hidup, saya x penah masok operation theathre. tolonglah. saya rase mau pengsan! kemudian mereka panggil semula hubby saya dan menerangkan komplikasi yang berlaku terhadap kelahiran ini. 
1st katenye, bukaan saya x berubah. dari pukul 11pagi sampai pukul 4ptg, bukaan maseh 6cm. saya sedang membahayakan nyawa baby saya sekiranya saya menunggu untuk melihat perkembangan bukaan itu (sebab doc yg pantau saya kate, boleh tunggu hingga pukul 6ptg). 
2nd baby sudah mule lemas dan membuang air kecilnye.
3rd baby saya juga dipercayai telah muntah akibat komplikasi yg saya lalui. 
4rd baby saya makin lemah berikutan keadaan saya yang x stabil - demam dan tekanan darah yang naik mencanak. 
5th saya x mungkin dapat melahirkan baby nie secara normal berikutan saiznye. mengikut kate doc tersebut, bahu baby x boleh melepasi bukaan berikutan pelvik saya yang kecil. 
6th sebab contraction saya sangat tinggi (apabila die melihat graf CTG tsebot) seperti bukaan utk 10cm, tapi bukaan saya x bergerak dari 6cm.

jadik jalan paling selamat untuk menyelamatkan saya dan baby adalah C-Sec. mereka bertanye pade hubby tentang keputusannye. hubby pandang saya dengan mata yang berair. Demi Allah, kalau saya mampu, saya x mahu lihat die menanges lagi. jadik die dengan mudah menurunkan tandatangannye di atas kertas putih itu. 

die datang pada saya sambil kiss dahi dan kepala saya. die minta saya terima sume nie dengan tabah. die minta saya kuat demi baby. die minta supaya saya bertahan. bertahan untuk die lihat saya semula nati. saya sangat terharu.. saya masih ingat betapa hangatnye telapak tangannye menggenggam tangan saya. saya maseh ingat lagi pandangan redup yang die hadiahkan pada saya bila saya memandangnye. dalam hati cume terpikir "nie ke kali terakhir saya lihat suami saya??" -oke.kelakar.macamla nak pegi berperang kat palestin cakap camtu kan?pemikiran org yg takot nak masok bilik operation, memang macam nie...

dalam keadaan kelam kabut, doc pakar wat segalanye. kol bilik OT, booking khas utk saya sebab kes kecemasan.saya potong que. sepatutnye ade ibu lain yang nak masok OT tu, tapi sebab kes saya lebeh serius, jadik saya didahulukan. terima kasih kepada ibu yang mengalah tersebut. saya maseh ingat doc pakar tu marahkan doc yang pantau saya tu. die kate doc tu dah bahayakan nyawa saya dan baby sebab risiko utk saya @ baby meninggal sangat tinggi. die membebel² sambil arahkan nurse tukar baju saya, masukkan ubat, pakaikan drip. 

paling lawak, doc yang kene marah tu jadik kelam kabut lam bilik tu. sampaikan tersilap tulis nama hubby saya di surat pembedahan milik saya! hahahha. berkali² die mintak maaf pada hubby saya. kemudian, die tersilap mintak tandatangan hubby saya di surat pembedahan milik saya juga! sepatutnye bahagian pengakuan tu, saya yang sain, tapi sebab die gabra sangat ke ape, die mintak sain dari hubby saya. pastu die kene marah lagi ngan doc pakar. kelakar sangat. paling x boleh blah bile die nak terangkan prosedur pembedahan pada saya. oke. saya sakit, tapi die membebel² cakap pasal prosedur. saya rase cam nak amek air drip tu dan campak jek kat muke die. what de?? haa..kan pastu die kne marah lagi ngan doc pakar tu..hahhaha

mase keluar dari labour room utk ke OT, saya tengok hubby saya tunggu saya kat luar pintu bilik. die request utk temani saya di OT, tapi x boleh. jadik die hanta saya sampai ke OT. die genggam tangan saya kuat². mase nak masuk OT tu, rase sedeh tetibe. saya pon x tahu nape. saya tengok hubby saya sedeh. macam² saya pikir. akhirnye saya menanges. jenuh nurse situ suh saya chill. katenye risau tekanan darah saya makin tinggi. then masok lam OT, derang cucuk ubat ikut tulang belakang saya dan mulakan operation. saya separa sedar semasa operation tersebot. jadik ketika mereka mengeluarkan elfeeras, saya dapat dengar dan lihat bb saya tu.

selepas operation.komplikasi len berlaku pada saya. secara tetibe suhu badan saya makin tinggi. badan saya jadik terketar² yang melampau. jadik mereka terpakse tempatkan saya di bilik lain untuk redakan suhu badan saya. saya sempat terlelap kat bilik tu. then bile terjaga, saya tanye dah pukul berape sekarang sebab saya rase dah lame sangat tido. rupenye baru pukul 7ptg. saya kuar dari OT pukul 5.45ptg. pukul 7.20ptg camtu, saat azan berkumandang, saya ditolak keluar dari bilik tu dan fetch bb saya di bilik bayi dan ditolak ke bilik kelas pertama. saya tengok bb saya debab sangat. tido jek die. mase lalu diruang menunggu, nurse panggil hubby saya dan family. muke hubby saya happy sangat. die senyum tengok saya dan genggam tangan saya kuat². die kata "ini hadiah paling bernilai untuk abg. tengs sayang.."

elfeeras selepas 2jam dilahirkan. :)
Elfeeras selamat dilahirkan. kelahiran yang dinanti selama 39 minggu 3 hari itu berakhir denagn lahirnye Syed Elfeeras ini ke dunia. mama dan abah sayang feeras sangat². :)


till then, daa...

~mommy effa~

3 comments:

norinaomar said...

tak pelah c zer pun,yang penting mama dan feeyash selamat

suria lekatlekit said...

memang mencabar pengalaman bersalin kamu. sy bersalin tak lalui benda2 yg sukar sgt. walau mula2 doktor ckp sy x blh bersalin normal sbb tulang pinggul sy kecik (sy pun katek jer) tp kuasa Allah, sy mampu lahirkan lala secara normal. Sakit pun tak lama, bersalin pun tak lama.. semuanya di permudahkan. Apapun tahniah..

Effa Akmal said...

noi,

alhamdulillah..

cik lekit,

pengalaman setiap org berbeza kan.. walau saya agak trauma, saya tetap syukur dengan kelahiran Elfeeras yang saya nantikan sekian lame.. hehehe. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails