thanks for the click readers!

Thursday, July 14

~~ni entri yang ke-100~~

Diumumkan.. entri ini adalah entri ke 100. sile percaya. sejak tahun lepas berblogging. nie baru yg ke 100. x la hebat pon sebab org len mungkin lam mase setahun lebeh, dah beratus².. hahhahaha 

seminggu x menaip entri, jari jemari rase macam org cacat. x bole taip dengan laju. tetibe. 

dah tengah malam nie. mate x ngantuk pon. jenuh hubby suh pi tidoq, tapik watpe masok bilik, klu mate terkebil² macam org bute yang terjaga di malam hari kan.. baru semalam pegi pasar malam jupe org bute. selalu sangat saya x sampai hati tgk org buta di pasa malam yg :

1- nyanyi² lagu tapi pitching lari.
2- jual penyapu, bakul bagai..
3- bace surah² pendek.
4- tersilap port (duk tengah jalan org lalu lalang la plak - hoi, die butelah..mane la die tau kat mane die parking diri sendiri kan?)
5- diam dan sentiase buat muke sedeh.

oke. nie kategori org bute yg buat saya sedeh melihat derang. saya pasti akan terkorek² handbag atau purse comel saya utk beri juge sedekah pade mereka ni. tapelah klu tetibe wet saya x cukup nk beli coconut shake favret saya semate² nak sedekah pade mereka ini. saya percaya pade 'buat baik dibalas baik'. ustazah mase saya sekolah rendah dlu pesan, klu kite bersedekah, bile kite dalam kesusahan, Allah akan bantu kite. dulu, mase saya kerja lagik, selalu pegi pasa malam. bukan beli hape pon. tapi semate² nak sedekah pade org buta. yea, saya tahu banyak lagi golongan yg saya boleh bantu. tapi saya pilih nak bantu org buta. sukati saya la. lallalalla...... 
eh. pehal saya bercerita ttg org buta nie???

x tahu ape yg saya nak mengarut lam entri bersejarah saya nie. hahhahah

saya tamo citer ape keadaan saya minggu nie. leteh la asik nak suh korang bace entri luahan perasan yg tah hape tah tu kan..

selagi korang sume dapat membace entri baru dari saya, bermaksud, baby saya maseh lagi menari hip hop lam perot mamanye dan maseh tamo kuar awal seperti saranan mamanye. hahahha... tape. redha jelah klu beraya lam pantang pon. hape kesah kan! T_T

saya rindu kenangan berpuase + beraya zaman kanak² saya. 

1) saya rindu nak main bunga api. walau sekarang pon maseh main bunga api secara tidak bertamadun, iaitu membakar bunga² mak yg dalam pasu dengan cara mencucuh bunga api kepada mangsa (pokok bunga). tapik feel nye dah x same macam mase budak² dulu. dulu feel nye bererti kepuasan -hahahha. sekarang feel nye rase cam kesian kat pokok bunga mak. hahha.

2) rindu nak menyibok kacau mak n anyah wat kuih raye. selalu jek curik² beskot tu masuk bilik dan makan tanpa rase bersalah! selalu jek anyah marah² sebab kuih raya tinggal separuh balang bile raya menjelma. hahhaha.

3) rindu nak pegi bazar ramadhan dan beli macam² like hari nie jek pose, esok x dah! hahhaha. selalu wat perangai nie. sampai sekarang pon. pastu marahkan org dalam umah sebab membazir tanak makan makanan yg dah dibeli.hahha.

4) rindu nak wat muke pura² leteh semate² sebab x tahan bau masakan mak..hahhaha.. pas dapat makan mule la rase menyesal. menangis pon penah tau sebab abg saya yg 2 org ditambah kakak saya yg sorang tu menghina saya cina kafir yg tak berpuase. sumpah! rase kejam sangat ayat derang tu. insaf la kejap berpuase lam 2,3 hari pastu kan.. hahhaha.

kadang² kenangan nie wat saya tersenyum sorang². saya perlukan citer² kelakar utk buat saya tersenyum hari². klu tade citer kelakar pon, kenangan yg macam nie pon ley wat saya senyum sorang². saya harap baby saya pon akan suke tersenyum dan kuat gelak macam saya. haruslah kan like mother like dotter/son kan....

*macam citer yang saya bace lam satu page di pesbuk beberapa minggu lalu.
- mangsa : pegi ke shopping mall semalam, disapa oleh amoi cina yg kerja di pusat pelansingan.
- amoi : "ello kakak...u kelihatan sangat gemuk. lihat lemak melata². perot pon buncit. mari duduk dengar kami punya penerangan tentang slimming. klu u gemuk nati hubby pon bole lari maaa...."
- mangsa : x nampak ke aku pakai maternity dress..?? perot aku buncit sebab aku mengandung 5 bulan.melampau betol.

p/s : saya mencuba utk tidak ketawa walau akhirnye saya sengih sorang² depan pc bace status mangsa tersebut di wall page tersebut. sabar jelah!!! hahahha..

mom to be,
mrs. akmal

2 comments:

norinaomar said...

meh baca entri saya..kalau takleh gelak pon awak cuba paksa gelak boleh?

Effa Akmal said...

noi,

hahhaha... eh, kite selalu melawat belog awaklah.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails