thanks for the click readers!

Thursday, July 28

~~Jumpe Doktor Pakar~~

minggu lepas adalah hectic week untuk saya. 3 hari berturut² saya bizi ke sane ke mari (klinik kesihatan dan hospital) berikutan masalah baby saya. bukan masalah besar pon. baby saya sihat jek cume die besar siket saiznye dari yang dijangka. hahhahha...

terima kasih la kepada babah baby kerana terlebeh cukup memberi makan kepada mama dan jugak baby. hahha. ~~statement jahat yg menjatuhkan nama baik seorang bakal babah.hahhaha~~

bayangkan dua hari berturut saya berkampung di Klinik Kesihatan kerana mereka seronok sangat amek darah saya sebanyak 4kali sehari. knun saya ade kencing manis la tuh.. reading result darah saya oke jek. x lebeh 6 pon.. mereka di Klinik Kesihatan jadik pelik.then buat conclusion - baby saya besar! eh, masalah ke klu baby besar? saya x rase cam 1 masalah pon.hahaha. kate mereka lagi, saya mungkin kne induce lagi 2 minggu, atau pon klu x di induce, saya akn dipakse bsalin pade tarikh 14 august itu. x boleh lebeh dari tarikh tu. eh, ape ni?? jadik dengan kejamnye mereka refer saya ke Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh kerana masalah ini. ~masalahnye, ini satu masalah kew??~hahahha.


oke, nie tempat babah baby bawak mama dan baby. tapik bukan kat area sini la. kami diarahkan ke unit Obestetrik dan Ginekologi (O&G). doktor pakar yang di set kan utk appointment kami ialah Dr. Dayang Suriani. mase sampai tu terkejut sebab appointment kami pukul 10 pagi. kat situ dah penuh ngn ibu² mengandung. tengok balik kertas appointment, betol ke ni??  ramai giler. sesak padat! 

pas daftar, wat prosedur mcm biase, check urine, check bp, timbang berat, check hb.. pastu dapat nombor. kat situ tertera..
"Bilik No.3. Sila Tunggu Di Depan Bilik Yang Tertera. No. 0064"

0064?? sekarang no berape? tanye kat nurse tu, katenye, x amek kire no tu. derang pakai sebut name jek. hah..sudah! pukul bape derang nak panggil nie? hubby dah la keje... CRK (cuti rehat khas) x amek lagik. lam pukul 11, mak saya kat cepor tipon hubby. risau betol die klu² saye kne admit ke wad tengahari tu.. hahha. then MIL plak mesej.. rase bersalah plak sebab sume org risau pasal saya. then sampai masuk tengahari. lam 12.30 camtuh, saya dah lapar giler. nk pegi lunch takot name kne panggil lak. so, hubby pon ngan gagah perkasa pegi kantin hospital beli roti dan air mineral. 

saya perasan la jugak ade sorang doktor nie asik lalu lalang depan saya dan senyum jek tengok saya. mase saya tgh bedal roti pon , die senyom jek tgk saya. tapela. senyum tu sedekah. akhirnye lepas beberape jam menanti, name saya dipanggil. lorh..rupe²nye doktor yang dok lalu lalang depan saya tu, pakar yang akan handle kes saya. hahhaha. die tanye "kenyang ke baby ngn mama mkn roti??". hahahaha.

doc tu pon pung pang pung pang bagi ceramah perdana  kat kami yang terkebil² pandang die. then die suh saya pegi scan sebab nak tengok baby. mase dlm bilik scan tu, ade seorang kakak disebelah saya berbual dengan saya. die tanye saya dah bape weeks? sebab perot saya dah besar sangat katenye. saye kate saye baru 36 weeks 3 days. kakak tu kate knpe dtg jumpe pakar? saya kate sebab baby saya besar. then pas borak², akak tu cite la die dtg jupe pakar sebab bby die kurang aktif. oohh.... then, name akak tu dipanggil untuk scan. memule oke jek, tetibe doc yg handle scan tu suh nurse lam tu panggil 3 org doc pakar len (tmasuk doc yg handle kes saye tu utk tgk kes akak tu). yg saya ingat doc tu tanye banyak kali dah bape lame baby tu kurang gerak. then, lepas a few minute doc tu sume bcakap dalam bahasa doktor derang, salah sorang doc tu cakap kat akak tu..
"puan, kami harap puan dapat bersabar. baby puan nie sebenarnye dah meninggal. kami syak baby nie meninggal semalam."
saya dengar kakak tu meraung. saya yang kat tepi katil tu pon mengalirkan airmate. saya x kenal kakak tu, tapik naluri saya sebagai bakal ibu buat saya menanges bile fikirkan perasaan kakak tu..saya harap kakak tu akan tabah menghadapi dugaan nie.

bile tibe time saya, saya jadik cuak tetibe. hahhaha. mungkin terkesan ngan drama airmate yang saya wat sendiri tadi. ~~mengarut betol!~~

seronoknye mase doc tu scan baby. saya dapat tgk pipinye yang tembam., dapat tengok kakinye yang comel, dapat tengok jarinye yang sangat kecil.. dan dengan jelas dapat lihat wajahnye yang mirip babahnye... haih.. kempunan la mama nak baby muke macam mama. hahaha. dan dengan jelasnye telah dapat tahu gender baby tersebut. yeay!! (^_^)

dan bile saya tanye bape berat baby, kate doc tu sekarang beratnye dah 3.3kg. berat ideal utk baby saya sepatutnye 2.6kg sahaja. oke. saya terdiam sekejap. then mase die ukur lilit kepale baby, katenye kepale baby agak besar, tapi masih boleh dilahirkan secara normal. mengikut kate doc tu, klu saya nak tunggu sampai tarikh due, baby saya mungkin mencecah 3.6kg @ 3.8kg atau lebeh. mungkin boleh mencecah 4kg. oke. fine. dalam hati cuak jugak.hahahhaha

then mase masuk balik jupe doc pakar saya tu, die pon cakap mende yang same. sekarang saya kne follow up dengan pakar saya nie jek. 1 august nati saya kne check up lagi. klu baby saya maseh besar @ beratnye naik mendadak, saya mungkin kne induce atau deliver awal la. tapik yang sure kate doc tu, saya memang akan dipakse bersalin pade tarikh 14/8/2011 tu. klu x sakit, saya akan di induce, klu x boleh jugak, saya akan di czer.... OMG!!!

harap² everything gonna be oke. mama dan babah pon dah x sabar nak jupe baby. harap² baby sihat² jek yea.. jangan risau. nati baby dah lahir, mama bawak pegi Marie Bodyline Care. kite kuruskan badan kat sane yea. hahhahah.


Mom To Be,
Mama Effa @ Enfamama ~~ hahahha


2 comments:

Anonymous said...

sian kat akk 2...ceriter akk menarik...ekekek~~pepon saye doakan kak raje selamat, k~~

Effa Akmal said...

tengs... :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails