thanks for the click readers!

Friday, May 20

p/s : Pemilihan Nama Baby


husih gle rajen mama baby nk taip entri lam minggu nie kan... bukan pe, tetibe minggu nie rase hepy..tu yg meroyan menaip entri bebanyak.hahhaha......
semalam perbincangan nama baby bersama² babah baby yang sangat teruja melihat buku nama baby. saya sengaja jek biarkan die tgk buku tu. saya dah tau dah hape die nk pilih. saya selalu frust ble sampai bab pemilihan nama baby dengan hubby saya sebab die dengan gagahnya akan cakap nak nama yang unik. oke, fine. unik. UNIK yea murid².. tapi name yang die pilih, bukan unik, tapi agak kuno. KUNO yea murid².. ade ke yg tak paham maksud kuno??? Kuno bermaksud  agak terbelakang. atau bahasa lebeh tepat, zaman lampau. 
saya x la selfish sangat kan sampai hubby kne dengar cakap saya jek.. tapik cube bayangkan klu saya terima pakai idea hubby saya tu.. kesian la baby saya, nati pegi sekolah kne ejek plak sebab nama mcm org zaman lame. saya pon tau la nk carik nama yang ade maksud lam Islam, tapi pada saya, moden, maseh ade maksud lam Islam, kire boleh dipertimbangkan kan?? xkan la nk aniaya anak sendiri taruk nama yg macam nama zaman atok², opah² dulu² kan... gle hape??hahahhaha...
setelah dibincangkan, kami setuju nak namekan baby boy akan bermule dengan pangkal huruf panggilan F @ Z, klu baby girl, pangkal huruf panggilannye akan bermule dengan huruf S. name yang kami pilih, takkan di announce la kat cni sebab tamo nati ade pulak manusia yang beranak dlu daripada saya, mencilok name tersebut. hahahhahaha - gelak jahat. dan kami jugak bersetuju nak anak kami cume ade 2 suku kata jek. untuk memudahkan kerja org² di JPN nati.hahahaha.. maksudnye title depan dah tentu la...
1) Syed .................
2) Syarifah ...............
haa.. x payah panjang berjela nama die, padahal nk panggil yg paling singkat je kan.. 
contoh : Syarifah Inca Medina tapi nak panggil nama Dina / Inca, haa..buang masa jek nk taruk panjang² tapik maksudnya x sampai kan... itu maksud saya. :)
dan yang paling kami bersekutu semalam ialah, kami akan letakkan perkataan yang membawa maksud 'yang pertama' di hadapan pangkal huruf yang kami pilih tu. simbolik kepada kelahiran baby yang pertama untuk kami. jadik kalu baby ni girl @ boy pon, tetap akan diletakkan perkataan ini. bukanlah maksudnya saya nak letakkan perkataan 'yang pertama' tu lam surat beranak nati, tapi perkataan 'yang pertama' itu dah di translate kan dari bahasa arab yang kami pilih. :) kan saya cakap tadik saya xkan announce nama baby saya disini. jadik tu saya bagi clue la tu. :P klu rajen, boleh la pegi bukak website nama baby dan carik nama yang membawa maksud 'yang pertama' tersebut. :)
namanya sudah dipilih. cume nama utk baby boy kami maseh dalam proses memuktamadkan pemilihan. hubby saya suke pada pangkal huruf F yang membawa maksud - cerdik pandai. tapi saya suka pada huruf Z yang membawa maksud - yang menarik hati. untuk bakal anak gadis kami, saya dan hubby sepakat memilih huruf S yang membawa maksud - keriangan. 
huh... sangat teruja bile akhirnya kami sepakat memilih nama baby bersama² walaupon kami bertekak siket² lam pemilihan tersebut. hahahahha.......


Mama to Be,
Mrs. Akmal

2 comments:

Mrs.NZ said...

hehe,syed/syarifah dah satu suku kata.senang dah keje kan..hihi


i tau dlm bahasa arobbb itew,tapi takpe..biarlah rahsia kenn... ;)

Effa Akmal said...

kak ninie,

hahhahahaha... tahu dah kew?? syuhhhh..... jgn reveal dlu tau. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails