thanks for the click readers!

Monday, February 28

Saya Nak Bela Ikan??? Dah Hilang Akal Ape!

baru² nie saya beli majalah 'pa & ma'. isu tentang haiwan peliharaan. sebut pasal binatang peliharaan, saya ade sekor kucing yg sangat TAMPAN. namenye Ocie.. kaler kelabu dan sangat gemok mcm tuannye jugak. bile saya bace tajuk isu majalah yg saya bace tu, tetibe hubby saya menyampuk. katenye : 
"haa..sayang, pasni jangan main² ngn ocie dah."
haa..pehal pulak nie?? x pasal² kucen kesayangan saya di banned oleh inche hubby sebab isu yg saya bace dalam majalah tu tau. tah pepe.




- nie mukan kucen saya. kucen saya lagi tampan dan gemok dari si comel nie.. heee...


- hah..nie isu yg hubby saya telah salah faham tu.








saya x la gile tetibe nak hukum gantung Ocie kesayangan saya sebab bace isu camtu kan.. memangla diakui lam majalah tu ditulis banyak efek yg tidak baik utk baby jika ibu mengandung membela binatang yg bernama kucen nie. tapi kebanyakan efek buruk itu berlaku kepada sebahagian penduduk di negara Eropah sahaja. memandangkan di Malaysia ni kebanyakan penduduknya membela binatang ini, jadi penduduknya telah imun terhadap virus² bawaan si kucen ini. jadik dipendekkan citer, x la salah saya membela Ocie, cume kalau boleh dikurangkan la bermain² dan tidur bersama Ocie ni (mcm yg saya selalu wat sebelom saya preggie dlu). 
yang kelakarnye selepas saya membaca isu tentang haiwan peliharaan ni, saya telah tertidur. dan saya telah bermimpi... saya bangun dari tidur dan ternampak note yg ditampal oleh inche hubby di meja solek saya. note tu tertulis.. 
" Sayang, 
Sila lupakan Ocie. 
Haiwan peliharaan yg sesuai untuk ibu mengandung adalah IKAN."
hahahha...saya terjaga dari tidur, siap gelak² lagi. nie sume gara² saya terbaca ayat di akhir dalam rencana tu..




- nie ayat yg wat saya mimpi ngeri tu. hhahahahha..






hubby saya kate, oke la klu saya tetibe nak hantar Ocie ke Orphanage Cat dan tukar pet kepada ikan.. hahhahaha.. saya gelak berair² bijik mate sebab saya x penah ade memori yg hebat dan best bersama binatang bernama IKAN nie tau. hahhahaha.. saya bukan mempertikaikan keupayaan ikan membuat org yg minat ikan berbahagia, tapi sume kenangan saya bersama ikan, adalah yg pahit² belaka.hahhaha. percaya x, darik kecik sampai sekarang, ikan yg dibela oleh saya @ keluarga @ org lain yg berdekatan dengan saya x penah hidup lama. di ulangi - TAK PENAH HIDUP LAMA!! du mase kecik² saya geram tengok ikan² nie sebab kecik kan.. jadik saya picit sampai mati. bile saya agak² dah besa (dah sekolah), saya dah bijak cket.. jadik saya pikir, ikan tu tentu boring asik mkn makanan ikan kan, jadik saya bagi ikan tu makan beskot raya, buah-buahan, dan kadang² twisties. hebat kan saya? kadang² saya share kan makanan kucen saya dengan ikan² yg dibela keluarga saya tu.. esoknye, habes timbul sume ikan² tu. MATI!!! 
bile saya dah habes belajar dan sambung study di IPT, kuarge saya sangkakan saya telah insaf. jadik mereka membela kembali ikan dalan akuarium. bile saya balik cuti sem, saya tengok, 
"oh, comelnye ikan nie. dah mkn belom korang sume nie ikan??"
saya kesian tengok mate sekor² ikan tu dah terbeliak mcm 40 tahun x makan. jadik saya bagi la makan.. (baek kan saya??). tapi sebenarnye, saya x tahu plak ikan tu x boleh dibagi mkn banyak², sebab perot derang akan pecah, x pon akan mati sebab terlebey mkn. OMG, saya dah tuang separuh bekas makanan ikan tu bawu mak saya bagitahu. tapi saya diamkan jek, x gtau mak pon pasal saya dah bagi mkn ikan² tu.. mcm biase, esoknye mereka telah MATI!!!! saya maseh ingat, abang saya kata :
" boleh x kau x payah nak kesian² kat ikan² nie??" -hahhahahaha
hah.. terbuktikan..saya x penah ade kenangan manis bersama ikan?  
jadik idea hubby saya supaya mule membela ikan, memang x dapat diterime oleh akal saya yg waras. sayang, saya x tahu nak bela ikan. tolonglah. bagi saya bela penyu pon tape daripada ikan. hhahahaha..


- clownfish memang comel, tapi kalu ia mati terbunuh ditangan saya buat ape kan?? hahhahahha...








Mama To Be..
Mrs Akmal

3 comments:

Anonymous said...

aku cadangkan ko x yah bela ape2 pun..nati bila pat baby ko bela ank je n beranak ramai-ramai..nati aku tkot anak ko n ur pets berebut2 nak tido bersama ngn ko...hahahahahaha

Mrs.NZ said...

Bela ikan?uhuh...memang bukan jiwa i.selama hayat ni,ikan la binatang yg i rasa plg x cuddly langsung.xtau cmna org leh gila uska ikan.i lebih verangan nk bela panda dari ikan erkk..

Tapi,mmg betul pun fakta kucing tak begitu baik utk ibu mengandung.Jadi harus syg baby dulu k. :)

p/s ni kak ninie ada blog baru.meh usha.

Effa Akmal said...

cik leenda,

ko engat aku kilang anak?? asik beranak jek keje aku??? x profesional la rupe paras aku cenggitu.hhahahahahah


kak ninie,

bela panda?? hahhaha... abg zaid bagi kew??hahahha... bole bayangkan kak nini + abg zaid, berusaha keras membela panda.hahahha.
p/s : tertanye² juge siape gerangan Mrs. NZ ni tadik.hahahha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails