thanks for the click readers!

Sunday, September 19

selamat tinggal ramadhan, saye tak mungkin lupe kamu.

rase macam nk lempang jek biler bace entri kat atas nie kan??hahhaha..mengade jek knun nk wat saspen.. lame giler x menulis menaip entri. hari nie dah 19th sept. last entri on 5th sept.. lam 2 minggu aku bercuti raye, skali ngn cuti tangan ni utk taip entri tentang raye.. korang engat x last aku hapdek entri biler?? 5th sept (ish..aii..kan da bagitau tadi??hih.).. last skali ayat yang aku tulis (ayat penyata ye murid²..), nk tgk my hubby lam bilik sebab demam. oke. siyes, hubby kesayangan aku telah admit ke hospital setelah aku selesai menaip entri tersebot.. tetibe kulit die bertukar macam wane patrick (spongebob)..pink!! OMG.... mati² kami sume engat die kne demam campak..rerupenyer demam denggi!!!! jadi pade pukul 4:30ptg, ahad, 5th sept 2010, bermulelah episod baru dalam diari aku-menemani suami tercinta di hospital..korang tau ape feel biler di akhir² ramadhan dan tetibe kite rase cemas dan terbayang menyambut raye dalam hospital? haa.. tak penah kan? disebabkan oleh sekor nyamuk betine jek, wat aku rase x tentu arah selame suami tercinta berade di hospital.
ni nyamuk denggi, mari kite banned die.huh.
sebenarnyer encik syed aku tu dapat denggi nie mase di sarawak lagi..so, tade kne mengene la antara nyamuk yg masih hidup atau nyamuk yg telah mati di kawasan rumah in law aku tu....malam pertame di hospital.. siyes ngeri.. tak penah seumur hidup aku tido kat spital @ menemani org di spital. jadik feel nyer da lain. walaupon aku nie memang penakot..tapi aku bertabah menemani encik syed tersayang (ngn alasan-kesian b,mesti bowink nati klu tade i..). aku x kesah sebenarnye teman die di spital tu..langsung x kesah.sebab die kan lelaki yg paling aku sayang..jadi berbaloi la semua pengorbanan nie demi die. memang x tido mase mlm pertame di spital.selain gangguan² yg menyeramkan, aku diganggu ngn nurse dan doktor yg berlumba² mengambil darah encik syed setiap 4jam. dan berlumba² mereka ini mengambil suhu badan setiap 3jam. dan berlumba² juge mereka menukar botol air setiap 3jam..klu penukaran tu berlaku same ngn waktu amik darah dan bacaan suhu badan, tape la jugak..ni berbeza².. haih... tape.bulan puase mase tu, sabar jelahh.... 
macam² petua yg aku dengar tentang denggi. makan tembikai, minum sup ketam.. (hubby aku mane ley mkn sup ketam..die alergik..same macam bini die nie.alergik seafood.-hahhaha),minom 100plus (yg sebenarnyer minuman isotonik.-100plus sekadar jename.). lepas jek encik syed masuk spital sebab demam nie..aku pon sibok g surf segale macam bahan berkaitan denggi.. sibok tanye doktor.. sebelom nie aku admit la, aku tak penah pon amek pot tentang denggi nie.tapi bile da kne kat encik syed, aku rase aku nk tuka profession jadik doktor pulak..hahha. pastu baru tau demam denggi nie tade ubat. pesakit kne minom banyak air dan dimasukkan berbotol² air.. sebenarnye aku sangat takot biler kulit encik syed bertukar kaler pink.sangat takot. x penah lagi kne hadapi situasi mcam nie. even, mase arwah abang meninggal pon, aku x rase takot macam ni. nk mkan pon da tade selera bile tgk die camtu.. tetiap ari berdoa die cepat² sembuh dan bole discharge sebelom raye.. akhirnyer pade 7th sept 2010,rabu, 9:45mlm, encik syed dibenarkan pulang. hati sangat seronok. bukan sebab nk g shopping raye, tapi sebab die nampak lebih better dari yg sebelomnyer.. 
2 hari before raye, apelah yg bole kami shopping pon?? pilihan baju pon da tade. yg cantek² sume org da amek. tapi tape..yg penting encik syed raye bersame.. yg klakar tu, kitorg siap da plan klu kami terpakse beraye di wad hospital, kami nk g beraye kat setiap tingkat..beraye ngn doktor + nurse yg ade..hahhahha.
baju raye aku dibeli sehari sebelom raye.baju encik syed pulak dibeli pade malam raye..
kepade syarifah adibah: maaflah.kakak mungkir janji. x sempat buat kek coklat dan beraneka beskot bersame. x mungkin akak boleh membawa oven beserta bahan² membuat beskot raye ke hospital kan? jadi maaflah kerane akak cume dpat buat beskot cornflakes milo saje utk adik² ipar akak.. tu pon dibuat pade malam raye!
raye pertame di rumah mertua?? owh... bezanye cume x dapat cium tgn mak abah di pagi raye. tapi tambahan dapat cium tangan suami di pagi raye.. sangat touching.. kami sedondon sehati berjoget kaler pepel ini tahun...huhuhu.. tetibe jek mcm kaler pepel sangat in. merate² jumpe org pkai baju kaler pepel.hahahha...
malangnyer tade gamba yg kami tangkap berdua di pagi raye. gamba yg ade pon encik syed hangkut sekali lagi ke sarawak.. tapelah..amek la gamba sekeping dua ehsan dari syarifah adibah...
gamba nie mase shopping bersame 'beras' dari perlis dan adik² ipar pade mlm kepulangan encik syed.

ni ngan adik ipar serta adik sepupu semase beraye ke rumah makteh + pakteh.
nie mase beraye kat umah ayah lang di seberang perak.

raye pon da abes.. semalam encik syed telah pulang ke sarawak.. semoga die selamat sampai, tak sakit² lagi, semoga die menjage dirinye dengan baik untuk aku.. tamo lagi dengar die sakit, demam, x sihat. hanya nk dengar die sihat ketika aku jauh darinyer. sayang, tolong jadik kuat demi saye. tolong jgn takotkan saye lagik. tolong jgn pengsan lagi. tolong jgn degil. tolong jgn wat saye menanges bile lihat kamu sakit. tolong jgn masok spital lagik. sebab saye hanya adekamu dalam hidup saye. kalu kamu sakit, siape nk jage saye??
ramadhan pertame sebagai hubby-wife tahun nie, sangat sarat dengan memori. semoge kehadiran ramadhan tahun depan, lebih bermakna tanpa tragedi masok hospital lagik..- hahahha
nie kali kedua aku hantar die naek bas ke lcct... ei. da cube tahan airmate. da cube jadik kuat. dah cube jadik tabah. tapi x boleh. cengeng betol menanges depan adik² ipar dan mertua... harap² ini kali terakhir aku hantar die ke terminal gopeng. harap² encik syed dapat tukar ke sini, hujung tahun nie.. kalau x, mcmne nk dapat baby klu asyik ulang-alik camni?hahhahha...(statement x boleh blah..hahhaha).

*suami, saye dah mule rindu kamu...


SayeAkanCubeMenjadiLebihTabahLepasNie....
Mrs. Akmal

2 comments:

Mrs.NZ said...

laa siannye kena denggi.seb baik dah discharged before raya.gambar raya takde pulak?adehh camne ni.saya mau lihat baju pepel sedondon kamu.tapi takpe,asalkan semua happy.

p/s ehem ehem..sudah ada tanda2 mau jadi mummy n daddy ke? ;)

Effa Akmal said...

hahhahha...mane ade...saje mgade jek wat statement camtu..hahhahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails