thanks for the click readers!

Monday, August 23

nostalgia ramadhan...

hoke..nie hari keberape pose, aku pon x hengat. agaknyer ari ke13.. tetibe teringat kat sume kekawan lame..kekawan yg penah bersekongkol semase zaman kegelapan dulu.. kawan mase sekolah dlu yg selalu wat perangai giler merapu for sure Zarlina, Siti Kamrunnisha, Nor Nafisah, Noor Mazni dan Norfadilawati.. ni bestfren mase skola dlu. dari primary. masuk jek form 3, sume wat hal sendiri. sebab mase tu sume da terpisah kelas... mase skola rendah, tade kenangan pose sangat, melainkan kisah si Jannah yg merapu wat ajaran sesat kat aku tentang puase. 
selain daripada tu, setakat kenangan merapu aku mase ngn family laa... mase aku darjah 2, penah la wat perangai tah hape². aku pose, pastu demand semacam kat abah.knon nk air tebu..letih pose tau.. abah pon bawak lew g pasa ramadhan kat sg tapah. sampai jek kat sane, twus g kdai jual air tebu, dpt jek air tebu, twus minom. hoke, sile jgn ekot perangai ini adik²... mase tu abah engat aku terlupe.. "acik, pose kan! knpe minom??" tapi aku sengih jek.. "x tahan la bah..nk minom jugak..letih.dahage.." hahahahha... abah muke cam bengang jek..(ade aku kesah?hahahah).
oke..ni kenangan pose mase secondary skul..mungkin pasni, budak² yg namenyer aku sebut kat atas tu, akan wat cubaan membunuh aku.. mase tu x engat dah form 1 @ form 2... kitorg afternoon session.. jadik balik petang laa... favret kami mase tu, balik paling lewat dari org lain.. kdg² da clear budak² kat skola, bawu kitorg balik.. sebenarnyer time kami berniat nk wat perkare x pekdah jek, kami balik lewat tu... tetambah klu de PJ..selalu le npk muke kami nie balik lewat.. dlu, mase kat sekolah kitorg sekitar tahun 1997 & 1998, de mesin jual air karbonat.. bukan mesin jual air tin tu tau.. ni mesin jual air siap.. hargenyer lam rm1 @ rm0.70 kot..da lupe.. jadik perangai kami ni, suke no bli air kat mesin tu.. dan bertambah² favret kami bile beli air tu di bulan puase. diulangi di bulan puase.hahahha. selalunyer time abes PJ la..letey puase kan.. yg lawak tu..kami semua sorokkan air tu lam tudung, pastu kelam kabut g surau. minom lam surau..(tade org npk, tapi Tuhan nampak!). kadang² selalu mintak belanje skola lebey dari abah..abah pon heran, bulan pose, tapik anak dare die mintak wet belanje...hahahha.. tu la tujuan kami pon..memule tu minom time 'cuti' jek..tapi lelame, jadik melampau. time x 'cuti' pon kami beli.. ish.ish.ish.(sambil geleng kepale). nsib baik la perangai x senonoh kami tu x berlarutan hingga form 5.hahhaha.. yg hampeh tu, bile balik umah, selalu belakon, wat muke letih, padahal mase kat skola tadik da telan segelas air sarsi..hahhahaha.
mase sambung stadi plak.. ni kire da besa. so tade la nk curik² minom lagi. tapi selalu kalah mengawal nafsu membeli. makannyer x sangat. pastu mule la nak wat amal jariah x pasal² kat kekawan 1satu umah. contohnyer macam kawan aku si leenda tulah.. huih..die ni baek sebenarnyer..slalu belanje kawan².. so, biler time pose kan, bile kiter cakap "eh,cam best jek kuih tu".haa..nati klu die dgr, die akan beli.yg x bestnyer, biler time berbuke tu..space kami kat meja tu kecik jek sebab die da conquer ngn mkanan yg berlambak tu.. biler kami sume da abes makan, tapi die still x abes lagik, mule lew die akan pakse kami mkn makanan yg die beli tu..paling tension bile die ngn selamba letak lam pinggan kami dan wat arahan mandatori "bek korang mkn, kang membazir.haa..lam pinggan korang pulak tu..". paling teringat kat Normaslinda (Leenda), favret die beli nasik goreng makcik muke sepesen-tak pon nasik air (bubur-linda org terengganu,jadik disane bubur dipanggil ngn name nie laa..), si suriyati (Yatt) plak favret die air kelape ngn kuetiau goweng makcik muke sepesen-kekadang extra tempe kat kedai paklong (die org jawe-normal la tu tempe² ni sume), si leny marlina pulak air kelape ngn nasik berlauk. dan haku, mesti carik air epal hijau + mee goweng makcik muke sepesen. kat epoh nie, x jumpe lagik air epal hijau yg best mcm kat PD dlu... mesti korang tertanyer² knpe aku asyik mention makcik muke sepesen kan? sebenarnyer, makcik tu berniaga adik beradik kot.yg klakarnyer muke makcik² tu sume,same jek..derang jual nasik goweng, mee goweng, kuetiau goweng..sebab tu kami panggil makcik tu makcik muke sepesen..hahahhaha..pastu paling engat, atas meja kami tu mesti ade kuih favret linda - buah melaka. pastu mknan sampingan yg lain. kat umah sewa kami tu, walaupon ade dapur,gas,peti ais, memang kami sume malas sangat nk masak.klu rajin sangat pon, kami akan masak megi @ sardin.tu jek... yg lain sume kami beli kat kedai..pemalas.
mase last sem tu jugak, kami wat kuih rayer same² (linda,yatt dan aku).. kuih konfleks milo..pastu belom raye g, sume kuih raye kami da abes..sebenarnyer kenangan tu best, sebab kami wat same². family jao, jadik kami share la feeling raye same².. pastu g shopping rayer same², g berfoya² bersame², balik rayer pon same²(dlu selalu balik ngn encik syed-die trun darik shah alam,pastu kami balik epoh same²)..selalu tu bas aku ngn yatt mesti bsebelahan (yatt balik JB), yatt naik bas kul 3.30ptg, aku naik bas kul 3.00ptg..linda selalunyer akan anta kami naik bas dlu, pastu bawu die blah g stesen komuter... kami x penah pon anta die, die jek yg selalu anta aku ngn yatt....hahahaha.. tengss yea linda..ko memang kawan yg baik!!
haih..biler bulan puase nie jadik rindu plak kat sume kawan² aku nie.. life sekarang da lain. nk berfoya² pon kne mintak izin encik syed. taboleh sesuke hati mak tiri jek nk kuar..(walau encik syed ta penah kongkong, tapi cam x best ah wat die camtuh).. 
sebut pasal encik syed kan, eh, minggu depan die balik lahhh.... beshhhnyer.. rindu sangat kat die.. rindu nk kish² die laa...(hoke,sile muntah)



*sayer masih berpuase penuh sehingga hari ini...


SayerRinduKamuSemua
Mrs. Akmal

4 comments:

Mrs.NZ said...

owh..suda mau pulang ye hubby kamu.bestlah..nanti boleh la sambut raya sama2.kirim salam kat Cu n Pakcu yek..insyallah raya haji kita jumpa.hehe

Anonymous said...

hahahaha..makanan makcik muke sepesen tu best kan,..bila la agaknya kita pat makan lagik...hope thun ni ko pose penuh coz aku nak jadik tantek(makcik dlm bhasa cina)

Effa Akmal said...

kak ninie : yeay!! suamiku mau pulang... hahahaha
linda : aku rindu kau... rindu nk dgr ko membebel ble makcik tu lambat bagi pesanan nadik goweng ko tu... :(

Effa Akmal said...

nasik goweng..neok.aku da silap taip.sume ko nyer pasal. wei..ko jgn nk mengade..da 2bulan setengah berpisah ngn suami, tetibe pregnant, nati suamiku sangsi, bayi siapakahhh???hahahahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails