thanks for the click readers!

Thursday, August 12

interbiu oh interbiu....

aku kan pegi interbiu semalam... macam² gelagat manusia.. yang kelakar, yang nervous (xpasal²), yang konpiden.. yang over konpiden pon ader.. 
1) first of ol, nk citer kelakar dulu lar... ish3..jahatnyer bini si akmal nie, asyik gelakkan org jek kejenyer..tapi memang klaka hoke.. mase aku sampai, de la sorang cik kak nie.. die sangat poyo pade mulenyer hoke. aku senyum kat die tapi die bolayan jek..fine.aku pon tanak kawan dgn org yg tanak kawan ngn aku. pastu die kecoh semacam tanyer tempat interview. aku usha jek, boleh die ingat aku nie nk tegur die sbb nk tanyer tempat interview? pastu die macam sorok² lah dari aku.knon tanak aku tau tempat interview. helo, tolonglah.perangai mcm najis hoke... aku pon g la tanyer pakcik guard kat situ.. owh..rerupenyer aku salah tempat. tempat interbiu aku tu kat bahagian atas, mukan bangunan bawah.. mase tercarik² bilik interbiu, de sekumpulan staff jpn yg suke membuat amal jariah sempena ramadhan yg membantu menunjukkan jalan.. tengs yea abang² sume..walau pastu abang² sume kater sayer sombong sbb semate² sayer x bagi no fon (nampak pulak abg² sume x eklas membantu saye kan??-hahahha).sayer da kawen.betul.suami sayer tu garang. knpe abg² sume tanak pecaye??haih... oke, pas bjumpe tempat kejadian (kaunter pendaftaran laa), cik saadah yg sangat x mesra alam suruh aku duduk di kerusi dediam.boley camtu? lame giler tggu bawu die nk panggil name aku.. pastu aku diasingkan mengikut bilik interbiu laa..seyes, ramai giler yg dtg..tetibe terase seperti aku x mungkin dapat job nie..(tapela..klu x dapat anggap jek mukan rezki kan??). pastu lam sejam pastu datangla cik kak yg poyo tadik.. ngn berpeluh² dan tercungap². pastu die dtg kat aku dan cakap "eh, awak.sayer terlambat kew?sayer dtg awal tadi, awak nampak kan sayer? sayer tersilap tempat interbiu la awak..nasib tadi de staff bagitahu sayer..". so what?? ade aku kesahh??ekekkeke..... rase nk terburai gelak time tu..tulah, klu kamu x sombong ngn aku tadi, mesti aku da ajak kamu same2 cari bilik interbiu,, haa..kan sekarang x pasal² kne maki ngn cik saadah yg x mesra alam tu... terase ringan jek mulut nie nk bagi ceramah perdana kat die yg bertajuk :sile bertaubat! (tade kne mngene).tapi biler teringat bulan pose, dediam mulut suda...
2) biler kiter di tempat interbiu..macam² ragam manusia yg ade kat situ..aku pulak bertaubat semalam (tetibe), x bukak mulut pon..(eh,klu mak aku tgk aku yg pendiam semalam, mesti mak aku wat kenduri 7 hari 7malam tau..-hahaha). aku sonok tgk gelagat org.. sonok dengar citer derang.. dlu mase sebelom kawen, tulah favret aku. ble kt tempat interbiu, sebelom interviewer interbiu aku, aku interbiu org² kat lua tu dlu. so semalam aku just diam, senyum dan wat hal sendiri. tetibe datanglah sorang cik kak nie ngn ibunye.. oh..sejak die datang, semua yg ade kat situ jadik cemas-tetibe.. boleh die tanyer setiap org kat situ tentang rukun negara, rukun iman, rukun islam, rukun nikah segale..helo..nie pehal pulak nie?? die kate mase die g interbiu kat MBI ritu, interviewer tanyer soklan tu kat die. ya Allah...boleh die wat klaka disaat² genting nie?? pastu die mule menakot²kan candidates kat ctu ngn ramalan mengarut die.hampeh btol.ape tah motif die. die siap tanyer aku, tahu x ape description for my post. helo...i x suke u hoke.. jgn bcakap dgn i di lain kali.. aku pon bolayan jelah.. nk dijadikan cerita,mase interview,kne masuk by grup. each grup ade 4org.. dan yg wat rase nk menanges tu, boleh cik kak kepoh tu satu grup ngn aku?? hoi..ape nie?? haduhh..mule la die memberi khidmat nasihat secare percume kepada kami semua sebelom masuk bilik interview tu... 1st, korang mesti hafal name menteri² kabinet..die belagak hoke, asyik tanyer aku "sape menteri pengangkutan?" konpem aku x tahu. die pon ngn poyo menyebut name menteri pengangkutan. pastu die tanyer lagik "saper menteri hal ehwal dalam negeri?" pon aku tatau.die jawab gak lagik. last sekali boleh die cakap kat aku "eh,kamu nie, sume x tahu.okelah,kiter bagi kamu soklan senang siket.saper tokoh jururawat tahun nie?" -?????.. hoi...ape nie?? giler ke hape? orang macam nie pon hade kew?? mongok betol.pastu dibaginyer aku satu file tentang senarai menteri² kabinet, beserta timbalan, pastu de name tokoh² maal hijrah, yang paling klaka, de skali minit mesyuarat bank pertanian yg diambil dari surat khabar (ni mengarut dah hoke-langsung tade kne mgene). yg paling x boleh blah,statement die mase bagi aku file bengong die tu "nah.kamu amek file nie.bace dan hafal sementara ade mase siket ni.kamu lemah sangat.hape kiter tanye pon, kamu x dpt jawab." (??????-bedebah!). helo..klu kamu da terer sngat, knpe kamu masih dtg interbiu nie?knpe kamu xdpt post yg kamu interbiu kat MBI tu?? teruk betul..suke² nk judge org...
3) sesi interbiu.. interviewer yg langsung x mesra, pastu yg sorang tu mulut laser mgalahkan hape jek.. soklan?? huish..sume mencabar minda.. 
1. apakah aplikasi aliran perdana di bawah multimedia super coridor??
2. what is government transformation programme??
3. what is keep perfomance index??
korang tahu x jawapannyer? haaa..konpem korang pon x tahu kan? aku pon x tahu..tapi soklan pertame dan ketiga tu aku tau la... cik kak kepoh pon tatau pe jawapannyer..tulah..sibok sangat interbiu org kat luar tadik..
banyak lagik laa soklan darik interviewer tu..yelah, sejam duk lam tu..haa..penah korang kne interbiu sampai sejam? berbangga la korang sbb x pegi interbiu tu semalam.. peluang? tahla..x letak harapan tinggi pon. mungkin de lagik candidates yg lebey baik..
4) mase nk balik.. dalam hati bersyukur tapik mulut tergelak..cakap kat cik kak kepoh.. "nasib baik yea awak, sayer langsung x bace also hafal name² menteri yg awak bagi tadik!termasuklah info² lam file awak bagi sayer tadik." cik kak kepoh, ngn mulut ternganga seperti x pecaye aku cakap camtu kat die @ die ternganga sbb aku x dengar arahan die..hahahahhahahahahahhahahahahaha...

*x la rase terkilan x hafal name menteri kabinet tu wehhh..... hahhaahhahaha


SayerGelakSepanjangPerjalananPulang..klaka hoke!~
Mrs.Akmal

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails